Challenge 2023

Afgelopen jaar heb ik meegedaan aan een challenge vanuit de Facebook groep DutchCollageGroup.

Daar is deze fabric bowl  uitgekomen.



De uitdagingen zijn oorspronkelijk bedoeld voor mixed media, maar had besloten om deze mee te doen, alleen dan met lapjes en draadjes. 

De opdracht was op een cirkel te gaan werken, en elke dag kregen we een opdracht wat te gaan doen. Dit was beste wel lastig want normaal bedenk ik me van te voren wat ik als eindresultaat wil bereiken, en nu was ik afhankelijk van de opdrachten die ik kreeg.

Het fijne was dat we met een facebook groep waren, en was ik een dag inspiratieloos dan gaven de uitwerkingen van de anderen mij wel weer inspiratie.

Ik ben gestart met een cirkel van stevige vliseline, met daarop een licht achtergrond gestreken.

DAG 1

Plak stukjes achtergrondpapier (dit kan van alles zijn) her en der binnen de cirkel. Zwak deze wat af door bijvoorbeeld laagje gesso of een zacht kleurtje acrylverf.


In mijn geval heb ik restjes stof gepakt en met wat tackly glue vast gezet en daarna er iets over heen gemeanderd.

DAG 2

Scribble onleesbare tekst op de lege plekken, dus tussen het achtergrondpapier.


Met een dmc draadje met de hand een niet leesbare tekst geborduurd.

DAG 3

plaats een afbeelding van een mens of mensen of ledematen op je collage.

Daar ontstond ze mijn meisje met knotjes met een warme sjaal en das om, hopelijk tijd om in de komende opdrachten haar nog wat te verfijnen.

DAG 4

Voeg één of meer afbeeldingen toe met de letter B.

De stof met deze prachtige kleur bladeren lag nog op mijn tafel, en al snel werden er deze dag bladeren toegevoegd, opdat moment had ik wel zeer mijn twijfels als het nog goed ging komen :-)

DAG 5

We zijn alweer op de helft... en nog steeds gaan we niet 'ons eigen ding' doen😅. Hieronder dus weer een nieuwe opdracht van onze kant.

Maak iets van papier in 3D (ja, voor deze keer is 3D toegestaan) zodat het wat structuur geeft (bijvoorbeeld: een envelopje van papier, een opgerold stukje papier, origami, tissuepapier of papieren zakdoekjes wat structuur geeft).

Je kunt het laten opvallen, maar ook subtiel verwerken. Ben heel benieuwd wat jullie met deze, toch wel bijzondere, opdracht gaan doen.

Succes!


Hier kwam ik echt aan het zweten, en heb ik de opdracht tot laat in de avond laten liggen, en toen was ik eruit, stof en draag was mijn challenge en zo voegde ik er haar aan toe, loshangende draadjes en kreeg ze een pony.

DAG 6

Nu dan toch eindelijk……..Doe je eigen ding!

We zijn, na gisteren, wel heel benieuwd naar jullie ‘creatieve uitspattingen’.
Hier ben ik de sjaal en door de haren de bolletjes heen draad met de machine gaan verwerken.


DAG 7

En jawel... vandaag gaan we weer knippen, scheuren en plakken... 😄

Plaats een of meerdere afbeeldingen van/met vleugels op je collage.


Ik wist dat ik ergens tussen mijn stofjes nog een lapje met een vogel moest hebben liggen, naar even zoeken heb ik deze gevonden en mocht deze op de sjaal gaan staan, wat was ik blij met deze vogel.

DAG 8

Een pittige opdracht vandaag……
Knip of scheur lijnen uit een blad (heel
dun of dik….mag allebei) en plak deze op je collage.
Doe daarnaast je eigen ding.


De lijnen werden dunne strookjes stof, en mijn eigen ding was wat extra bladeren toevoegen, ze kwam het geheel naar mijn idee meer in balans. En ook voegde ik draad toe bij de haren, deze is op de volgende foto’s goed te zien.

DAG 9

Plaats letters/cijfers/tekst/ tekens op je collage. Dit mag collage zijn, of op een andere manier.

En psst... het hoeft niet allemaal,  je mag kiezen


Ik vond nog stof met de tekst A Friend dus deze werd toegevoegd, 

DAG 10

De laatste dag…..heel veel plezier!

Kies nog eens een opdracht uit de afgelopen 9 opdrachten, behalve opdracht 6. Vertel bij het plaatsen welke opdracht je nog hebt herhaald en maak je collage naar wens af.


Ik besloot voor deze dag de achtergrond bij te werken, en het geheel tot schaal te vormen, en ben ik tevreden, ja ik ben blij dat ik dit heb gedaan, het was een uitdaging van het loslaten, en ook elke ochtend was het spannend en wist ik niet hoe snel ik moest kijken wat de opdracht voor de volgende dag was. Tijdens de ochtendwandeling met Scout gingen mijn gedachten dan alle kanten op om te bedenken wat ik met die opdracht die dag ging doen.
Mijn huishouden werd snel gedaan om zodra die aan kant was met de opdracht bezig te gaan.
Ik hoop komend jaar weer leuke chalanges tegen te komen en op mijn manier die met draad en stofjes, en misschien wel andere materialen te gaan uitvoeren, zodat ik nog meer durf los te laten.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Een nieuw quilt (draken quilt)